Esther naar Lourdes

De laatste dag in Lourdes

Lieve Lezers,

Dit is alweer het laatste blog vanuit Lourdes! Morgen reizen we weer naar Houten!

We begonnen vanochtend met een intieme viering in de Joseph-kapel. Het thema van de viering was Liefde. De preek sprak me enorm aan en leek een samenvatting van wat ik deze week allemaal ervaren en beleefd heb. Alsof hij speciaal voor mij geschreven was. De liefde die spreekt uit de verbondenheid die we in Lourdes met elkaar gevoeld hebben. Iedereen zorgt voor elkaar en biedt een helpende hand of een arm om een schouder als dat nodig is. Een luisterend oor kunnen zijn voor een ander, als die zijn verhaal kwijt wilde. Of zelf even tegen iemand ander aanpraten, die voor jou dan weer een luisterend oor heeft. Mezelf weer een stukje beter leren kennen. Ervaren dat ik luisteren naar anderen fijn vind en dat ik daar voor mezelf veel uithaal. Vooral het besef hoe goed ik het heb. Ik ben een gelukkig mens met een lief en compleet gezin, een fijne familie en iedereen is nog in redelijk goede gezondheid!! Wat is er veel leed bij anderen en hoe dapper zijn mensen, daar heb ik enorm veel bewondering voor. Ik heb deze week veel vriendschap en verbondenheid ervaren met mensen die ik vorige week nog niet kende! Hoe bijzonder is dat? Dat is wat Lourdes met je doet!

In de viering van vanochtend sprak de liefde en de boodschap is natuurlijk om de kracht die hier, in Lourdes, is ervaren, uit te dragen naar buiten als we weer thuis zijn. Laura en Renske verzorgden de voorbeden in deze viering.

Vanmiddag gingen we naar Cite Jean Pierre, daar zijn slaapplekken voor mensen die het zich niet kunnen veroorloven om in Lourdes te verblijven. Om hier gebruik van te kunnen maken moet je een brief schrijven naar de pastoor in je eigen parochie, die moet dan een brief schrijven dat je minder bedeeld bent en dan kun je in de cite verblijven. We kregen een rondleiding van een leuke Belg, met een enorm accent. Op het terrein stond een mooi kapelletje. Heel eenvoudig. Vanmiddag heb ik Alie begeleid, omdat "mijn Wil" alvast wilde inpakken en lekker op het terras wilde zitten.

Vanavond was de zegening van alle souveriers die gekocht zijn in Lourdes. Een zegen voor kracht voor de persoon die het souvenier ontvangt, maar ook voor degene die het kado geeft. Na deze zegening zaten we nog even als groep bij elkaar om te bespreken wat Lourdes met ons gedaan heeft en hoe we het ervaren hebben. Enkele uitspraken van pelgrims: Verdriet met elkaar delen. Kracht ontvangen na een zware tijd. Leren omgaan en aanvaarden van ziekte. Verbondenheid voelen met elkaar, elkaar helpen. Dit werd verteld met de nodige emoties en dat leverde bij mij weer emoties (tranen) op.

De rolstoelbegeleiders kregen een mooi speldje van een duifje als bedankje voor hun hulp de afgelopen week. Een lief gebaar. Alle pelgrims kregen een kaarsje om thuis te branden, met een mooi gedichtje eraan.

Hierna dronken we gezamenlijk een drankje en zijn we met een klein clubje nog even naar de grot gegaan en heb ik nog een kaarje aangestoken uit dankbaarheid voor deze prachtige week!

Ik ga nu snel slapen.... straks vroeg op!

Liefs, Esther

Reacties

Reacties

Inge de Vaal

Mooi verwoordt wat de kracht van Lourdes is!

diana

Esther,
hartelijk dank voor je inzet van de foto s en prachtige woorden.
Zo hebben wij thuis een goed beeld wat het met jullie heeft gedaan.
groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!