Esther naar Lourdes

Viering bij de grot en op Excursie

Bonjour,

Vandaag een relatief rustige dag. We moesten wel vroeg op voor de viering bij de Grot, onder het beeld van Maria in de Grot. Dit is in de openlucht, bij de grot waar Bernadette de verschijningen van Maria heeft gezien.Het waaide flink en het was fris, maar het zonnetje scheen gelukkig wel. De kaarsen op de grote kaarsenstandaard waren allemaal uitgeblazen door de wind. De viering werd weer voorgegaan door kardinaal Eijk. Alle mensen van het Aartsbisdom Utrecht waren aanwezig, dus het was drukbezocht. Het projectkoor was ook weer van de partij. Het was een mooie viering.

Na de viering ging een groot gedeelte van de mensen (waaronder ik) naar de busopstapplek, voor vertrek naar de Pyreneeën. We hadden gekozen voor een hele dagtocht naar Gavarnie en Pont d" Espanje. Het was een prachtige busreis. De Pyreneeën zijn erg mooi, vooral nu de blaadjes net aan de bomen zijn en alles fris groen is. De zon scheen uitbundig. We reden door dalen, over bergen, langs ravijnen. De eerste stop was bij Gavarnie, een dorpje waar de rivier de Gave doorstroomt. Het laatste dorpjein Frankrijk, 7 km verwijdert van Spanje. We gingen er eerst koffiedrinken en onze lunch nuttigen, daarna mocht iedereen op eigen gelegenheid rondkijken. Ik heb eerst even in het zonnetje gezeten met de bijbel van een reisgenoot, die ook een tekst voor me uitkoos. (nl. Lucas 9) Daarna ben ik nog even langs het water gelopen, over een schattig bruggetje, samen met Janco en Martin. Wil wilde graag genieten van de zon en bleef bij het restaurant.

Daarna ging de reis verder naar Pont d"Espanje. Daar zijn prachtige watervallen van smeltwater dat op verschillende plekken uit de bergen komt stromen. Helaas hadden we hier niet zoveeel tijd. Het was in eerste instantie nog een flinke klim naar boven met de rolstoelen. Gelukkig kreeg ik hulp van Ans, die duwde een handje mee! Boven werden we beloond met een mooi uitzicht op watervallen. Nadat we de dames bij het restaurant hadden neergezet, hebben we op eigen gelegenheid nog even rondgekeken en foto's gemaakt.

Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een mooi, oud Romans kerkje van St. Savin, voordat we terugreden naar het hotel.

's Avonds na het diner ben ik eerst even gaan shoppen (souveniertjes voor de thuisblijvers), en daarna nog even naar de lichtprocessie, om deze vanaf boven te beleven, Helaas lukte het niet om hier echt mooie foto's van te maken (wat eigenlijk wel mijn bedoeling was).

Het was weer een mooie dag. Lekker even weg van de Heiligdommen, tijd om even een paar dingen/momenten te verwerken en door te laten dringen. Weer mooie gesprekken gevoerd met medereizigers. Kortom: genoten.

Morgen alweer de laatste dag.

Lieve groeten, Esther