Esther naar Lourdes

De eerste dag in Lourdes

Lieve allemaal,

Vanochtend zijn we met een grote groep naar de Lauden gegaan in de Rozenkransbaseliek. Een mooie kerk met een prachtige koepel, waarin de rozenkrans wordt uitgebeeld. De kerk zat goed vol. Het was een mooie viering. Ik kreeg kippenvel tijdens de liedjes waarbij iedereen meezong en het "Onze Vader" dat door 800 personen gebeden werd! Een aantal pelgrims van onze groep doet mee in het projectkoor in Lourdes. Zij zingen in alle vieringen.

Onze groep maakt gebruik van een aantal vrijwilligers van het VNB, jongeren die maatschappelijke stage lopen. Zij komen rolstoelen duwen. Hierdoor had ik vandaag een dagje “vrij” en kon ik foto’s maken. We kregen een rondleiding van Lilian langs de Heiligdommen van Lourdes. Alle mooie plekken (waar we leter deze week nog terugkomen) hebben we alvast gezien. De 3 kerken op de Esplanada, de Bernadettekerk, de grot. We hebben in aanbiddingskapel gebeden tot Maria, maar het was er erg druk. Na de rondleiding werd er gezellig koffie gedronken op een terras en daarna hadden we even vrije tijd tot aan de lunch. Ik liep nog even terug naar de Esplanada voor een paar foto’s.

De internationale mis was net afgelopen en uit de Pius-X kerk stroomde een hele processie, dat leverde mooie plaatjes op! Op dit moment zijn er Maltezers (nee, geen chocolaatjes) in Lourdes. Zij komen uit allemaal verschillende landen en zijn erg mooi gekleed. Zij maakten een groepsfoto en het plein stroomde vol met zwart, rood en wit. Erg mooi zag dat eruit, vooral omdat het er zoveel waren.

Na de lunch (die bestond uit een warme maaltijd om klokslag 12.00 uur) hebben we de 3 kerken op het plein bezocht. Volgens de rooms-katholiekeoverlevering vroeg de Maagd Mariabij de Grot van Massabielleaan Bernadette Soubirousom een kapel te bouwen. Deze kapel (die in 1866 in gebruik werd genomen) bleek al spoedig te klein voor de grote stroom pelgrims die op gang kwam. Daarom werd er overgegaan op de bouw van een grotere kerk boven de kapel, die vervolgens tot crypte van de grote kerk werd. De kerk werd toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van de Onbevlekte Ontvangenis. Omdat de Basiliek van de Onbevlekte Ontvangenis ook spoedig te klein werd, werd al voor het einde van de negentiende eeuw begonnen met de bouw van de Rozenkransbaseliekdie in 1901 in gebruik werd genomen.

Tijdens de bezichtiging van deze kerken regende het, maar daar konden wij wel tegen, de temeratuur was prima. Ik heb een kaarsje aangestoken in de Bernadette-kapel, op speciaal verzoek van Irene voor Edo (haar klasgenoot, die precies een jaar geleden overleden is).

Aan het einde van het plein heb je een prachtig overzicht , met achteraan de 3 kerken boven elkaar, iets daarvoor het beeld van de onbevlekte maagd en vooraan een mooi kruisbeeld. Na weer een drankje in een cafe, hadden we tijd voor onszelf en zijn we met een klein groepje naar de grot gegaan. Ook daar heb ik nog een kaars aangestoken. Een kaars voor iedereen die steun en kracht kan gebruiken! Mooi om daar even bij stil te staan, en te beseffen hoe goed wij het hebben. De afgelopen dagen heb ik in indringende gesprekken al weer heel wat leed gehoord!

Na het diner vond er in de Bernadettekerk een welkomstviering plaats voor alle pelgrims van het aartsbisdom Utrecht. Dat zijn er 1300! Leuk om te weten: de jongste pelgrim is 4, de oudste is 103! De viering werd voorgegaan door Kardinaal Eik. Het was een mooie viering. We hebben er allemaal van genoten. Ik begeleidde de rolstoel van Wil terug naar het hotel. We hebben nog een extra rondje gelopen langs de mooie lichtjes op het plein en gingen daarna terug met de lift naar het hotel (er is een behoorlijk niveauverschil, dus die lift is geen overbodige luxe).

Iedereen was moe van de indrukwekkende dag. Ik ga nu ook snel slapen.

Welterusten allemaal (leuk om te zien en horen dat er zoveel mensen meelezen)!

Liefs, Esther

Irene

Weer een heel erg mooi verhaal mam!
Lief dat je een kaarsje hebt aangestoken.

Bikun kuz van Irene
(Opa en Oma hebben leuke onderzetters van 10 jaar terug die wij zelfgemaakt hebben. Toen haalde ik de d en de b nog door elkaar)