Esther naar Lourdes

Kruisweg en handoplegging

Hallo allemaal,

Het was alweer een bijzondere dag vandaag. We gaan hier van het ene mooie moment in het andere, het houdt niet op.

We begonnen vanochtend met de internationale Hoogmis in de Pius-X kerk. Er waren ruim 10.000 mensen in de kerk. Dat was echt gigantisch. De Hoogmis werd voorgegaan door kardinaal Eijk. Het openingswoord werd gedaan in verschillende talen (Frans, Duits, Engels, Italiaans, Nederlands). Het grootste gedeelte van de viering was in het Frans. Wat een organisatie kost zo'n viering, om alles soepel en snel te laten verlopen. Want ondanks de 10.000 mensen, duurde de viering toch niet lang. Het koor zong weer prachtig, onze koorgangers waren ook weer van de partij, terwijl ze al om 8.00 uur aanwezig moesten zijn in de kerk! Hulde voor hen, want de viering begon pas om 9.30 uur! Het was mooi om de verbondenheid met mensen uit andere landen te voelen in deze viering. Ik zat naast een Duits echtpaar en raakte voor de viering meteen in gesprek! (kon ik mijn Duits weer even ophalen)

Na de lunch gingen we met 6 mensen van de groep de grote kruisweg lopen. Bij de kruisweg wordt het Iijden van Jesus op Golgotha herbeleefd. Deze grote kruisweg kan niet gelopen worden door rolstoelen, daarvoor is de helling veel te steil. Het was niet druk, we liepen de kruisweg in stilte. De staties worden uitgebeeld door levensgrote beelden. Heel mooi. Bij iedere statie werd er door Laura een korte uitleg gegeven over de statie, daarbij maakte ze een mooie vertaling naar onze week in Lourdes en naar deze tijd. Ze zei een gebed en daarna baden we samen het "Onze Vader" en "Wees Gegroet Maria", gevolgd door een gezongen acclamatie. De stilte (waardoor je terugging naar jezelf), het gebed van Laura en het gezamenlijke bidden en zingen waren prachtig. Ik werd hier erg door geraakt! En de tranen zaten hoog vandaag! Ik had daarna even moeite met de overgang van de stilte naar de drukke winkelstraten.

's Middags was er de viering met handoplegging. De handoplegging is bedoeld om zieken de kracht te geven die ze nodig hebben, om hun ziekte te doorstaan. Maar ook als je niet ziek bent mag je gebruik maken van de handoplegging. De priester geeft dan kracht en liefde door. Het was een mooie viering, met mooi gezang. De handoplegging zelf was indrukwekkend. Hij vond plaats in stilte. De rolstoelduwers gingen achter hun rolstoel staan, ik dus achter Wil. Toen de priester langs kwam, legde ik mijn handen op de schouders van Wil. Zij kreeg de handoplegging. Vervolgens kreeg ik de handoplegging. Tijdens deze handoplegging heb ik gedacht aan mensen in mijn omgeving, die wel kracht kunnen gebruiken momenteel! Ik vond het een emotioneel moment. Daarna zong de zangeres Sonja het Avé Maria. Zo mooi, ik heb het nog nooit zo mooi gehoord....ik was tot tranen toe geroerd! (alweer). Menigeen pinkte een traantje weg. Eigenlijk schieten woorden te kort voor mij om dit gevoel te beschrijven.

's Avonds hebben we met de hele groep de kleine Kruisweg gelopen. De kleine kruisweg is vlak en gemakkelijk te doen met rolstoelen en rollators. We deden ook deze kruisweg in stilte en we liepen/reden van de ene statie naar de volgende. De staties zijn hier uitgebeeld door één wit beeld. Ook heel mooi, heel anders dan de grote kruisweg. Het was mooi om deze kruisweg samen te lopen. Aan het einde werden er 3 wensballonnen opgelaten, daaraan mochten we onze gebeden voor anderen die het nodig hebben meegeven.

Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om mijn gevoelens en emoties te beschrijven. Een heleboel emoties zijn moeilijk vast te leggen. Je moet ze zelf ervaren! Ik hoop dat ik toch een beetje over kan brengen hoe ik het allemaal beleef!

Leuk dat er zoveel mensen mijn blog lezen en reageren op verhalen en foto's!

Nu lekker slapen!

Tot ziens, Esther

Reacties

Reacties

Ria (moeder van Pieter)

Heel bijzonder dat je je ervaringen van deze Lourdesreis met zo velen wilt delen. Bij het lezen van je tekst en het bekijken van je foto's komen er weer vele dierbare herinneringen boven.
Geweldig dat je hiervoor tijd vrij maakt ondanks je volle programma.
Dank je voor de wijze waarop je ons deelgenoot (reisgenoot) maakt van deze reis.
Fijne dagen gewenst,
Ria de Wit

Marie-José

Lieve Esther,
Wat heb je een mooi verslag geschreven.
Daar ik zelf mee was, kan ik zo met je meevoelen.
Niet alles valt te omschrijven, je moet het zelf ondergaan om het te kunnen begrijpen!
Ik heb nog niet alles gelezen, dat komt nog wel.
Langs deze weg wil ik je nogmaals heel hartelijk danken voor het delen van je hartelijkheid en je enorme inzet voor wat betreft het foto verslag!
Fijne Moederdag en tot 25 juni!
Marie-José

Wil.vd.Bilt

Lieve Esther. Mijn gevoelens zijn moeilijk te omschrijven,
op de eerst plaats dankbaarheid, voor de liefdevolle opvang door jou. Het geduld waarmee jij mijn rolstoel naar alle mooie gebeurtenissen hebt gerold.
Soms heel zwaar door oplopende straten, maar altijd vrolijk en onvermoeibaar. Door jou, inzet heb ik dit bezoek aan Lourdes, als een geschenk van boven ervaren,en er heel veel kracht uitgehaald.
Ik heb deze blog met heel veel plezier gelezen, en al die herinneringen kwamen mij weer helder voor de geest.
Esther duizend maal dank van een heel dankbare Wil.vd.Bilt------tot25 Juni

Janco van Dijk

Dag Eshter,
Mooi geschreven, mooie foto's.
Dank voor de mooie vriendschap die wij hebben opgebouwd.
Groet,
Janco

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!